إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (٤)ال عمران
...کسانی که کفر به ایات خدا ورزیدند برایشان عذاب شدید است و خدای شکست ناپذیر، صاحب انتقام است (معاذالله)
ایه ایا موعظه ی است در لسان تهدید
بعد از اینکه از راه توصیف و تصور موضوع ،توحید و نزول وحی را توضیح داد به کافر به ایات الهی وعید عذاب می دهد به کافر انچه انقدر ایه شده ، اینه حق تعالی شد سر اینکه فلان مطلب ایه ظده یا نه جنگ و دعوا ندارد قطعا انچه خبر میدهد در زندگی ایه میشود اینه قدرت و ولایت خداوندی میشود حال اگر کفر ورزید بداند که با عزیز ذو انتقام روبروست اعاذنا الله و ایاکم
ایا تهدید در کتب علمی جایگاه دارد اصلا قران، سیاق کتب علمی را دارد
قران کتاب علمی است یا موعظه ؟
شکی نیست که قران علم مندمج است به قطع و وجدان من شهادت میدهم که سراسر قران علم است که فوران میکند از هر سنخ که بگویی قدیم و جدید روح و جسم ،سیاست و اقتصاد ، داخله و خارجه ...
اما اینکه سیاق و ادبیات قران به چه کتابی شباهت دارد به کتب علمی یا به کتب موعظه ؟
به نظر به موعظه بیشتر می ماند تا به کتاب علمی .گفتم موعظه ،نگفتم اخلاق چون علم اخلاق غیر از موعظه است و قران غیر از علم اخلاق است قران سیاقش به موعظهٔ این ایه میخورد
قل انما انا اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فردی ثم تتفکروا
شاید ایه در قران پیدا نکنی مگر اینکه جلوه موعظه گرش بر بقیه جلوه ها می چربد
چرا اینگونه است
چون بشر نوعا مشگل علمی ندارد ،مشگل عملی دارد و انچه بشر را جلو میبرد موعظه گر است ولی متاسفانه این مطلب در دنیا امروزی جایگاه ندارد شده «وَلَكِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ» (٧٩)اعراف
ما باید راه قران را پیشه کنیم راه قران این است حوزه و دانشگاه ،صدا و سیما ، باید موعظه گر باشند ولی روش ها را باید لحاظ کرد چگونه وبه چه ترتیبی ؟روش مهم است
اینکه گاهی تهدید از عاقبت جهنم و عذاب چه تاثیر در سیستم فهم انسان میگذارد مطلبی است
انسان موجودی چند طبقه درهم تنیده است که احساسش در فهم و فهمش در احساسش مؤثر است لذاست که گاهی برای فهماندن یک مطلب به یک نفرِ مغرور و بی باک باید او را ترساند تا شیشه غرورش بشکند و حقایق را بتواند بی پرده ببیند در زندکی اهل البیت نمونه های از این برخورد دیده میشود که در بحث علمی امام میفرمایند ثکلتک امک یا از خدا بترس این چه حرفی است انهم در اثناء مباحث علمی ؟این ایات در این جوباید نگاه کرد که فقط بحث علمی کارگشا نیست در مباحث علمی تهدید و موعظه و ترساندن از انتقام عزیز ذوانتقام هم لازم است تا دل نرم شود و فهم باز شود چرا که انسان موجود درهم تنیده چند طبقه اطوار گونه است که «یتنزل الامر بینهن »
الحمدلله اولا و اخرا و ظاهرا و باطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۵ و ساعت
0:54 |