🌹
احاطه علمی
احاطه عالم به معلوم است چطور عالم به معلومش اخاطه دارد همینطور حق تعالی به مخلوقاتش احاطه دارد
#من عرف نفسه فقد عرف ربه
🌹
گفت اگه# نوجوان مقداری رفیق را به پدر و مادر را ترجیح داد شمای پدر و مادر ناراحت نشوید دعایش هم کنید این طبیعتی است که خدا قرار داده تا بچه نستقل از خانواده شود و کم کم زن انتخاب کند
اگه مقداری موهاش را درست کرد زود نگو غربی شد این طبیعتی است که خداوندقرار داده پیامبر فرمودند خدا رحمت کنه پدر ومادری را که فرزندش را به بر ونیکی خودش کمک کرد
🌹
گفت باعقلی که مشگکل را ایجاد کرده ایم با همان عقل نمیتوان ان مشکل را حل کرد
مرادش شاید نگاه باشد یعنی با نگاه ضیقی که داشته ایم باز هم مرپر کنیم همان است باید نگاه را عوض کرد
ولاحول ولاقوة
🌹
#فیلم دفاع مبدس نباید ذیگر نمود کشته ها و شکست خوردن ها و خرابی داشته باشد باید نمود فرهنگی و جهاد اکبری داشته باشد
هم مردم عوض شده اند اصل جنگ را در ذهن ها زیر سوال میبرد و هم فایده ندارد الان وقت جهاد اکبر و تلاش فرهنگی علمی است باید از فیلم و گذشته این را دراورد نه جنگ را فراموش کردونه طوری بیان کرد که مورد اشگال واقع شود
🌹
میگویند انسانها ۸درصد ظرفیت مغز خود را استفاده میکنند و مثل انیشتن ۱۳درصدد را
به نظر این که میگویند ذهن است هم از جهت است که بشر تحقیقاتش بیشتر از ذهن فراتر نرفته هم از حهت اینکه واقعا ذهن اینگونه است که مردم از ظرفیتش خوب استفاده نمیکنند و#کنترل ذهن عجوبه میکند انسان را ،اعجاز می اورد یحول الله الشقی سعیدا بکویی بعید نیست و نوع دستور اسلام انسان را به صفاو کنترل ذهن میبرد
ولاحول ولاقوة الابالله العلی العظیم
🌹
اگر #کمک کردی و انتظار پاداش و جبران داشتی در واقع کمک نکردی بلکه معامله کرده ای
تو نیکی میکن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد با
🌹
#رابطه تسبیح و رضا
...فاسبح اطراف النهار لعلک ترضی
🌹
#انس با هر کسی
با هر کاری
با هر چیزی
گویا ان است که ان چیز کانال وجودی شما یا وابسته به ان است که هرکس از خودش خوشش می اید و با خودش انس میگیرد و از خودش به خودش و بسوی خودش است انالله و انا الیه راجعون اقرء کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا
رسولا من انفسهم
اذکرونی اذکرکم
استجیبوا لله و للرسول لمایحیکم
🌹
#یادنامه مهدویت یادنامه کسی که با اکمال عقول حکومت میکند .
مدینه مهدوی با کانال وجودی
اینکه امام زمان علیه السلام اکمال عقول میکند این دلیلش است که حکونت حضرت بر اساس کانال وجودی یا همان عقل اضافی به حسب هر فرد است هرکس در مسیر خودش می افتد نه راه کسی را میبندد نه کسی راه او را، این دقیقا مقابل" ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس" است که" نسوالله فانساهم انفسهم" میشود خودشان را کانال وجودی خودشان را فراموش میکنند میشوند جوجه اردک زشت معاذالله
# انس گرفتن با کسی کاری ریشه در کانال وجودی دارد
نوآوری و ابتکار و تولید علم ریشه در کانال وجودی و ایه وجودی و شناخت ان دارد
راحتی و یسر و سعادت ریشه در کانال وجودی و یافتن معدن وجودی دارد کل میسر لما خلق له هر کس برای هر چیزی که خلق شده ان چیز برایش اسان است خلاصه اصل بر یسر واسانی است نه عسر تازه اگر سختی و عسری هم باشد " ان مع العسر یسرا"
# عقل در روایات یافتن کانال وجودی وافتادن در ایه وجودی است یا حداقل مقدمات ان است
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع دِعَامَةُ الْإِنْسَانِ الْعَقْلُ وَ الْعَقْلُ مِنْهُ الْفِطْنَةُ وَ الْفَهْمُ وَ الْحِفْظُ وَ الْعِلْمُ وَ بِالْعَقْلِ يَكْمُلُ وَ هُوَ دَلِيلُهُ وَ مُبْصِرُهُ وَ مِفْتَاحُ أَمْرِهِ فَإِذَا كَانَ تَأْيِيدُ عَقْلِهِ مِنَ النُّورِ كَانَ عَالِماً حَافِظاً ذَاكِراً فَطِناً فَهِماً فَعَلِمَ بِذَلِكَ كَيْفَ وَ لِمَ وَ حَيْثُ وَ عَرَفَ مَنْ نَصَحَهُ وَ مَنْ غَشَّهُ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ عَرَفَ مَجْرَاهُ وَ مَوْصُولَهُ وَ مَفْصُولَهُ وَ أَخْلَصَ الْوَحْدَانِيَّةَ لِلَّهِ
مجلد 1، صفحه 71-اصول الکافی
# مدیریت مهدوی در بخش سیاست جهانی دراوردن ریشه های فساد و بریدن شاخه و خارهای جامعه جهانی و بدست گرفتن تبلیغات جهانی است یعنی عقل جمعی واجتماعی را زیاد میکنند
در بخش سیاست تربیتی روانه کردن هر فردی و هر گروهی در کانال وجودی خود یا همان عقل اضافی فردی است یعنی عقل هرکس که به حسب اوست را به او نشان داده و او را در راه خودش می اندازد این است #ریشه اصلی هر اصلاحی
#نفس نفیس مهدی عجل الله تعالی نیز اثر بسزایی در تربیت نفوس و رشد جامعه و افراد دارند
همانطور که در زمان غیبت چون خورشید پشت ابر اند در حضور خورشیدی تابان نفوس را پرورش میدهند پرورش دادنی
این وجه شخصیت حضرت در زمان غیبت و حضور غفلت شده باید کتابها در این زمینه نوشته شود
🌹
#ایه باران و لغاتش و جوشش علم
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ (٤٣) نور
اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاءِ كَيْفَ يَشَاءُ وَيَجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (٤٨)روم
لغاتِ
یزجی
یولف
رکاما
الودق
جبال من برد
فتثیر سحابا
کسفا
کار کردن روی این لغات سرچشمه علوم و معارف خواهد بود ولاحول ولاقوه الابالله
🌹
#قلب المومن عرش الرحمن
است نه عرش الرحیم
الرحمن ،اسم خاص است ولی به صفت عام همه را رحم میکند
بسم الله بعدش الرحمن است بعد الرحمان ،الرحیم
الرحمن الرحیم است نه الرحیم الرحمن
کفر به الرحمن مهم است نه به الرحیم
وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ۳۰رعد
قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن نه اسماء دیگر
قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى..کهف
استعاذه به الرحمن است نه به الرحیم
قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (١٨)مریم
ذکر ایات الرحمن سجدا و بکیا می اورد
إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا (٥٨)
از رب الرحمن تبعیت لازم است
وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي (٩٠)
اذن الرحمن برای شفاعت لازم است يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا (١٠٩)طه
به رب الرحمن ،استعانت شده نه الرحیم وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ (١١٢)انبیاء
عرش ، هم با الرحمن است یا الرحمن ،استوی بر عرش یافته الرحمن علی العرش استوی
الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا (٥٩)
خشیت از الرحمن است نه از الرحیم
مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ (٣٣)ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ (٣٤)لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ (٣٥) ق
الرحمن است که طیور را در اسمان نگاه داشته
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ (١٩)ملک
تا اینجا حرف از این بود که عرش الرحمن است صفت الرحمن چرا آمده
ولی باید دید چرا کلمه عرش هم ذکر شده خصوصیت عرش چیست که فرمود قلب مومن عرش رحمان است
۲۳بار کلمه عرش در قران امده
شاید وسیع ترین کلمات موجود بکار برده شده عرش و انهم عرش الرحمن
شاید عرش شده به خاطر الرحمن بودن
در هرصورت قلب مومن عرش الرحمن است اینقدر وسعت دارد
قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (٨٦)مومنون
فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ (١١٦)مومنون
الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا (٥٩)فرقان
او عرش اش مجید است یا صاحب عرش و مجید است
إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (١٣)وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (١٤)ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ (١٥)فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (١٦)بروج
یکی از صفات عرش مکین بودن نزد انست
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ (١٩)ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ (٢٠)تکویر
عرش محمول هشت ملک
وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ (١٧)الحاقه
استوی بر عرش باعث علم به انچه در زمین و اسمان فرو رود و براید شود به الفاظ ایه دقت کنید
هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (٤)
صاحب عرش است که روح را نازل میکند
رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلَاقِ (١٥)غافر
در حول عرش ملائکه حافین اند
وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٧٥) زمر
🌹
خواندن هر مطلب فیلم سازی
منبر رفتن
نوشتن و...
اینها همه ایجاد ذهنیت و جو در خارج
پس چاله باز کردن است
لذا برای# ایجاد فرهنگ فقهی باید مسائل فقه را مطرح کرد به صرف دانستن مردم بسنده نکنیم
مطلب مهمی است یعنی همین مساله گفتن ذهنیت تبعیت و اطاعت می اورد همین گفت و شنود و دانستن جدول بندی در نفس میکشد جدول حد و دیات و احکام منع و تشویق
🌹مظلومیت فقه
در جامعه
در مجالس و هیات ها
در مساجد
در ...
راه چاره بیرون امدن فقه از مظلومیت که شمشیر اسلام است امر و نهی اسلام است بیان کردن و مطرح کردن ان ست
باید شبکه های و فیلم ها ...فقهی بسازیم
نه فقط مذاکره و پرسش و پاسخ احکام بلکه فیلم ساختن که در کنار جذابیت هدف اصلی ش فقه باشد
🌹
#فیلم سازی مهدویت
هم جذاب است هم نو
هم بین فرهنگی است
هم اینده نگری
هم کنترل اینده
چاله باز کردن
جواب دادن شبهات و پاک کردن تبلیغات منفی دشمنان
🌹
#روایات زیر خاکی
روایتی که میگوید بهشت ارث میرسد به مومن
ارث زحمت بی تلاش است
در قیامت# کارهای خیر کفار به مومن و کارهای شر مومن به کفارداده میشود
چون کافر رو در باسی کار خیر کرده و مومن روی رودرباسی کار شر کرده
یا در جامعه زمینه شر را کفار و ائمه کفر درست کرده و زمینه خیر را مومن و امام مومن درست کرده نظیر اصل اسلام که با شمشیر حضرت علی بود یا خون شهداء در انقلاب
🌹
درفیلم های تاریخی دیده ی که چطور جریانات مختلف را یک قوم برای خود مصادره میکند و در یک شخصیت پیاده میکند شما در روایات دقت کنید مثلا همه تاریخ انبیاء را در زندگی حضرت پیاده میکنند ما میتوانیم روی این سیاق یک سریال جالب صد قسمتی و بیشتر یا هزار فیلم در تاریخ امام از روی نمودارهای گذشته و انبیاء بسازیم
🌹
فرمود #اگر راضی شوی تو را راضی کنم
انچه تو بخواهی هم تو را میدهم
یا دیگر نمیخواهی چون راضی شدی
وتا میخواهی راضی نشده ای
یا ...
والله العالم الهادی
🌹
#اگر از اطراف خودت گل ببینی سهم تو گل است و اگر خار دیدی خار .
«انا عندظن عبدی بی ان کان خیرا فخیر و ان کان شرا فشر »
🌹
#مدیریت قرانی یا مدرنیته
ریشه تشکلات امروزی مدرنیته ی می باشد نه قرانی
🌹مدیریت در حوزه
🌹مدیریت حکومتی
مدیریت قانونی
🌹
بنی اسرائیل و امت پر تحرک و پر اسم و پر تشنج پر استعداد
تاثر کتاب رسول الله از بنی اطرائیل در کتابشان شاید این باعث دخالت حضرت موسی در جریان نمازها شده
🌹
#خورشیدی در پس ابر
رسول خدا صلی الله علیه واله وقتی مردم پرسیدند استفاده مردم از امام غائب چگونه است ؟فرمودند مثل خورشید پس ابر
نفس ولی و اثرات خفی پشت ابر
مکاشفات شاگرد در اثر نفس استاد
اثر پیامبر چند نوع است ظهور ظاهری که در خطبه فدکیه اشاره شد و در ایه امده که انت فیهم
اثرات نبوی که جاودانه است در برخی روایات امده برخی چیزها از امت محمد صلی الله علیه و اله برداشته شدهفَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِيِّهِ دَارَ أَنْبِيَائِهِ، وَ مَأْوَی أَصْفِيَائِهِ، ظَهَرَ فِيکُمْ حَسِيکَةُ [3] النِّفَاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبَابُ الدِّينِ، وَ نَطَقَ کَاظِمُ الْغَاوِينَ، وَ نَبَغَ خَامِلُ الْأَقَلِّينَ، وَ هَدَرَ فَنِيقُ الْمُبْطِلِينَ، فَخَطَرَ فِی عَرَصَاتِکُمْ، وَ أَطْلَعَ الشَّيْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ هَاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفَاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجِيبِينَ، وَ لِلْغِرَّةِ [4] فِيهِ مُلَاحِظِينَ، ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفَافاً، وَ أَحْمَشَکُمْ [5] فَأَلْفَاکُمْ غِضَاباً، فَوَسَمْتُمْ غَيْرَ إِبِلِکُمْ، وَ أَوْرَدْتُمْ غَيْرَ شِرْبِکُمْ [6]،
مجلد 28، صفحه 221-بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلا
--------------------
[3]: فی الاحتجاج: حسکة.
[4]: فی المصدر: و للعزّة.
[5]: فی طبعة النّجف من الاحتجاج: أحشمکم، و ما فی المتن أظهر.
[6]: فی المصدر: و وردتم غير مشربکم.
[۹/۱۲، ۱۶:۳۷] جان نثاري: اثرات نفس رسول در خطبه فدکیه
فَأَنَارَ اللَّهُ بِمُحَمَّدٍ [2] صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ظُلَمَهَا، وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا، وَ جَلَی عَنِ الْأَبْصَارِ غُمَمَهَا، وَ قَامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدَايَةِ، وَ أَنْقَذَهُمْ [3] مِنَ الْغَوَايَةِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعَمَايَةِ، وَ هَدَاهُمْ إِلَی
الدِّينِ الْقَوِيمِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَی الطَّرِيقِ الْمُسْتَقِيمِ، ثُمَّ قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ اخْتِيَارٍ، وَ رَغْبَةٍ وَ إِيْثَارٍ بمحمد [فَمُحَمَّدٌ] [4] صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنْ [5] تَعَبِ هَذِهِ الدَّارِ فِی رَاحَةٍ،
-----------
[4]: فی الاحتجاج: فمحمّد، و فی نسخة علی مطبوع البحار: محمّد، و فی توضيح المصنّف رحمه اللّه- الآتی-: بمحمّد.
[5]: فی الاحتجاج: من بدلا من: عن.
--------------------
[2]: فی الاحتجاج: بأبی محمّد (ص).
[3]: فی المصدر: فأنقذهم.
🌹
#نهضت بیداری اسلامی تف سربالاشد
تحت تاثیر انقلاب ایران بالاخره جامعه اسلامی قبام کرد ولی به جای پرداختن به دردهای درونی و دشمن یهودی و غربی ، به شیعه حمله ور شدند درست جیکشون را با هم یکی کردند و هنوز از تخم انقلاب بیرون نیامده بودن خیزش حکومت اسلامی عراق و شام گرفتند داعش انا لله و انا الیه راجعون
🌹
#قبر حضرت زینب سلام الله علیها کجاست
شاید قوی ترین قول مدینه است که ما یقین داریم ایشان داخل در مدینه شدند ولی خروجشان حداقل محل شک است اگر قطع به عدم خروج نباشد چرا که زینب و عبدالله شخصیتهای بزرگ و معروف بودند نقل نشده که از مدینه خارج شده اند جز نقل ضعیفی که قرائن بر کذبش هست نیست و ان قرائن این است که خشکسالی در مدینه شد برای هواخوری رفتند شام، عجب خشکسالی که در هیچ تاریخی ذکر نشده و عجب هواخوری که به شامی رفته اند که سه بار فرمودند امان از شام امان از شام
🌹
#ازادی را به خون بهای خون بدست اوردیم با چیزی معاوضه نمیکنیم
فلاتکن عبد غیرک جعلک الله حرا
🌹
دوستان دیروز و دشمنان امروز
انتقاد با قهر کردن فرق دارد
برخی متاسفانه با دیدن برخی ناهنجاریها کنار کشیدند اول ساکت شدند بعد پشت کردند و بعد معاذالله کارشان به کینه و گاه به مخالفت کشید اعاذنا الله
البته در این مسیر حکومت هم بی تقصیر نبود
#لایجرمنکم شقاقی باید مواظب که بخاطر دشمنی با مومنی از دین
🌹
#جمعی شکسته جمعی نشسته خوانند
چو خواجه حافظ نیست معذور دار
این مربوط به کدام بیت است
مراد شعر چیست
ایا در قران این معنا راه دارد
یا اینکه هر کس شکسته و نشسته خود را خواند
و خواجه حافظش هست در نفس عالم است و فی انفسکم افلاتبصرون
🌹
تقسیم در روایات
در روایات حضرت علی جملاتی هست که مثلا ایمان و کفر و اسلام را دسته بندی کرده عده ی گویند از حضرت نیست چون ..
#تقسیم نشانه پیشرفت علوم است نظیر چند کتاب داشتن و انقدر کتاب داشتن تا قفسه بندی و دسته بندی کردن است تازه این کجا که سخت افزاری با نرم افزاری تقسیم علوم،
ولی حضرت علی هزار باب علم یاد گرفت که هزار باب علم از هرباب هزار باب باز میشد چنین فردی را باید با دیگران مقایسه کرد عجب
🌹
#جمعی شکسته خوانند جمعی نشسته داند
چون خواجه حافظ هست «اقرء کتابک»
🌹
#لقد علمنا المستقدمین منکم. و المستاخرین
اهل سنت صفوف جهاد و صوف نماز را ذکر کردند
و در ادعیه ما امده
رحم الله المستقدمین منا والمستاخرین
در سلام به اهل قبور در کافی امده
🌹
#زیارت شهید یعنی
فاطمه زهراء سلام الله علیها «کل جمعه »الاثنین و الخمیس دوبار زیارت شهداء میکرفتند و میفرمودند
هاهنا کان رسول الله و هاهنا کان المشرکین
زنده نگه داشتن خط شهادت یعنی جنگ
یعنی ای کاش با شما بودیم یا لیتنا کنا معهم فنفوز فوزا عظیما که اجر شهدا را دارد
الان نیاز است یا شهدا زنده نگه داشتن یعنی زنده نگهداشتن مکتب
#روضه خوانی با کتاب تسلیت کافی
اگر خداوند جوانی را فرزندی از کسی بگیرد ثوابه الجنة صبر ام لم یصبر
اینقدر سخت است داغ فرزند
چه حالی داشت سیدالشهدا انگاه که علی اکبر برای وداع امدند پدر جان به من اذن میدان بده ....
#امام باقر هشتصد درهم برای عزای بعد خود هزینه گذاشتن چون رسول الله فرموده بودن. برای اهل عزا غذا ببرید انها مشغول به عزای یند
🌹
#عاقبت اهل سنت
قَالَ: قُلْتُ: أَصْلَحَکَ اللّهُ، فَمَا حَالُ [3] الْمُوَحِّدِينَ الْمُقِرِّينَ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله عليه و آله مِنَ الْمُسْلِمِينَ الْمُذْنِبِينَ، الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَ لَيْسَ لَهُمْ إِمَامٌ، وَ لَا يَعْرِفُونَ [4] وَلَايَتَکُمْ؟ فَقَالَ: «أَمَّا هؤُلَاءِ، فَإِنَّهُمْ فِی حُفَرِهِمْ [5] لَا يَخْرُجُونَ مِنْهَا، فَمَنْ کَانَ مِنْهُمْ [6] لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ يُظْهِرْ مِنْهُ عَدَاوَةً، فَإِنَّهُ يُخَدُّ لَهُ خَدٌّ [7] إِلَی الْجَنَّةِ الَّتِی خَلَقَهَا اللّهُ فِی الْمَغْرِبِ [8]، فَيَدْخُلُ [9] عَلَيْهِ مِنْهَا الرُّوحُ فِی حُفْرَتِهِ إِلی يَوْمِ الْقِيَامَةِ، فَيَلْقَی اللّهَ، فَيُحَاسِبُهُ بِحَسَنَاتِهِ وَ سَيِّئَاتِهِ، فَإِمَّا إِلَی الْجَنَّةِ [10]، وَ إِمَّا [11] إِلَی النَّارِ [12]، فَهؤُلَاءِ مَوْقُوفُونَ لِأَمْرِ اللّهِ». قَالَ: «وَ کَذلِکَ يَفْعَلُ اللّهُ [13] بِالْمُسْتَضْعَفِينَ [14] وَ الْبُلْهِ وَ الْأَطْفَالِ وَ أَوْلَادِ الْمُسْلِمِينَ، الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ. فَأَمَّا [15] النُّصَّابُ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ، فَإِنَّهُمْ يُخَدُّ لَهُمْ خَدٌّ إِلَی النَّارِ الَّتِی خَلَقَهَا اللّهُ فِی الْمَشْرِقِ، فَيَدْخُلُ عَلَيْهِمْ مِنْهَا اللَّهَبُ وَ الشَّرَرُ وَ الدُّخَانُ وَ فَوْرَةُ الْحَمِيمِ إِلی يَوْمِ الْقِيَامَةِ، ثُمَّ [16] مَصِيرُهُمْ [17]
مجلد 5، صفحه 608-الکافی
--------------------
[5]: . هکذا فی جميع النسخ التی قوبلت و البحار، ج ۶ و تفسير القمّی. و فی المطبوع و الوافی: «حفرتهم».
[6]: . فی «ی، بخ، بس، جس» و تفسير القمّی: - «منهم».
[7]: . فی «بث»: «يحدّ له جدّا». و فی «جح» و الوافی: و «يخدّ له خدّا». و«يُخَدُّ له خَدٌّ» أی يُشقّ له شَقّ. و الخَدُّ: الشَقّ و الحفرة تحفرها فی الأرض مستطيلة. راجع: لسان العرب، ج ۳، ص ۱۶۰ (خدد).
[8]: . فی «بث، جس» و تفسير القمّی: «بالمغرب».
[9]: . فی الوافی: «و يدخل».
[10]: . فی «بث، بخ، بس» و الوافی: «جنّة».
[11]: . فی «ی» و البحار، ج ۶: «أو» بدل «و إمّا».
[12]: . فی «بث، بح، بخ، بس، جح» و الوافی: «نار».
[13]: . فی «ی» و تفسير القمّی: - «اللّه ». و فی «بث»: «اللّه يفعل».
[14]: . فی «بح»: «بالمستضعف».
[15]: . فی «ی» و تفسير القمّی: «و أمّا».
[16]: . فی تفسير القمّی: + «بعد ذلک».
[17]: . فی «بخ»: «يصيربهم».
🌹
بحث فضل نامه
فاسئلوا الله
🌹
#بشرناه بغلام حلیم
بعد از فعالیت توحیدی ابراهیم خلیل در شکستن بتها خداوند این بشارت را داد
ایا فعالیت ابراهیمی سبب نسل حلیم میشود ؟
🌹
#قمر در عقرب بین جبر و تفویض بل امر بین الامرین
نظیر خاصیت و ویژگی بلاد و زمانها
قمر در عقرب به این معنا است که برای ساکنین زمین ، کره ماه برابر صورت فلکى عقرب واقع شده است ، ماه (قمر) در طول یک سال قمری ، که حدود ۲۹٫۵ روز است ، یکبار به طور کامل دور زمین می چرخد! که به دوازده قسمت تقسیم شده و برج هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده ؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی .
قمر در عقرب حدود دو و نیم روز ( ۶۰ ساعت )می باشد ، اما با توجه به اینکه در روایات عبارت “قمر در عقرب” آمده و مشخص نشده که آیا منظور قمر در صورت فلکی عقرب است یا این که قمر در برج عقرب است؟ لذا بهتر است مراعات احتیاط گردد و دو روز به آن افزود و جمعاً چهار روز و نیم محاسبه کرد ، البته روزهای قمر در عقرب در هر سال متفاوت است و باید هر سال محاسبه شوند .
بر اساس روایات و نیز علم نجوم و اخترشناسی ؛
خواندن عقد ازدواج
مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
افتتاح کار و کسب و تجارت
حجامت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم
و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی
در روزهای نحس و قمر در عقرب هم از نظر علماء دینی و هم از نظر منجّمین توصیه نمیگردد بلکه علما فتوی به کراهت اعمال بالا در ایام قمر در عقرب داده اند .
در روایتی امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «هر کس در هنگامی که قمر در عقرب باشد مسافرت یا ازدواج نماید ، خیری نمی بیند»
هر چند حرکات و صور فلکی و اجرام آسمانی بر زندگی بشر تاثیرات فراوانی دارد لکن از آموزه های اسلامی استفاده می شود که نباید به این امور بیش از حدّ مجاز اعتنا کرده و کل برنامه های زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمود اما به هر صورت احتیاط ، شرط عقل و نیز شرع است . به عنوان نمونه در چندین روایت ذیل ، ائمه به این موضوع اشاره کرده اند.
شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: «من به گونه ای در نجوم غرق شده ام که هر گاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی دهم و هر گاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، شروع به اقدام می کنم. امام فرمود: آیا به آن چه به دست آورده ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می کنی؟ عرض کرد: بله، امام فرمود: همه کتاب هایت (کتاب های نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن».
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند : هر کس برخدا توکل کند و هیچ گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده دار او خواهد شد به ویژه اینکه صدقه نیز بپردازد زیرا صدقه نحوست را از بین میبرد.
البته این مطلب را هم نباید نادیده گرفت که به اعتراف خود منجمین، این گونه برداشت های غیر مادی و حکم های غیبی از حالات نجوم و ستارگان، دقیق و قطعی نیست و فقط مجرد ظن و احتمال است.
🌹
#ایات تاثیرقمر
فلا أقسم بالشفق والليل وما وسق والقمر إذا اتسق لتركبن طبقا عن طبق
وقوله : والليل وما وسق ، هو الجمع والضم للشيء الكثير ، ومنه سمي [ ص: 473 ] الوسق بمقدار معين من مكيل الحب ، وهو ستون صاعا . وقيل : فيه معان أخرى ، ولكن هذا أرجحها .
و ماه چون جمع میشود و ضم میشود یعنی رو به اخر ماه میرود که باعث خشکی مزاجها و بد اخلاقی برای خشک مزاجها میشودو چنانچه وسط ماه باعث نشاط و زیادی خون میشود که باعث بد اخلاقی دموی ها در اثر زیادی خون میشود و در محاق و ایام اخر ماه میرسد که جزء ایام سخت محسوب میشود و به نقلی عقد و مسافرت در این ایام هم خوب نیست
🌹
#دولت و شهروند
یا امام و ماموم
در #جامعه مدرنیته دستگاه قضایی همه امور را بعهد دارد ولی در سیستم حکومتی اسلامی برخی برخورد های قضایی با
مجتهد
مرد برای اهلش،در حدیث امده اجرای حدود کند البته حدودی که لابد به جان منجر نشود مثل حد زنا و قتل ..نباشد که مجتهد باید
🌹
#در اسلام زندان ،سجن عربی نداریم بله حبس موقت داریم اما زندان با این تشگیلات نداریم اینها را باید تجدید نظر کرد
موارد حبس در اسلام هم محدود است و معدود و محصور
بازگشت به اسلام باید
🌹
با اینکه محتشم بهترین شعرها را برای کربلا دارد #شهید مطهری به محتشم انتقاد میکند که چرا میگویی روزگار چرا نمیگویی کی کرد
او تحت تاثیر مصائب خودش و از دست دادن فرزند و روزگار خود بوده چون ظلم به ظاهر روزگاری را درک کرد اینگونه شعر گفته والا دهر ظلمی نمیکند معاذالله
🌹
#اخوند
فارسی ترکی است یعنی اقا خُوند یا اینکه درباره اقا(امام ) خوند
در حال مخفف خواند است چون قدیم کمتر میتوانستند بخوانند طلاب دینی که عقد و متن و قرداد و روضه میخواندند میگفتند اقا خواند کم کم عَلَم برای این افراد اخوند شد
پس اخوند از اقایش از امامش میگوید و میخواند نه از غیر او والا« اخوند نباتی یعنی کشک »اخوندی که برای نبات میخواند، حرفش با یک شاخه نبات پایین و بالا میرود معاذالله عوض میشود این کشک است
اخوند یعنی
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا (٣٩)احزاب
ولاحول ولاقوة الابالله العلی العظیم
🌹
#سود از مومن در معامله سد درهمی به بالا جایزه در داد وستدها و خرید وفروش از مومن نمیشود سود گرفت مگر معاملات سنگین
هر درهم ۱۹۰هزار پس در معامله
یازده میلیونی حدودا سود گرفتن جایزه
این در جوامع مختلط و جایی که شیعه در اقلیته قطعا قابل اجراست
حداقل هر کسی برای مومنین خوبی که سراغ دارد ولو یک نفر رعایت کند که این حدیث را رعایت کرده باشد #گاهی یک باریکه ای همه جا را میگیرد
ولاحول ولاقوة الابالله العلی العظیم
🌹
#مزاج شناسی و سلوک عرفانی
سالکِ عارفِ بالله، شیخ محمد بهاری در باب صحت مزاج برای سلوک عارفان می نویسد:
اول باید صحیح المزاج باشد. اگر علتی در مزاج باشد باید به معالجه ی آن بپردازد، چه:
اگر سودا غالب آید، پاره ای از حرکات سوداویه را شور عشق پنداشته و مغرور گردد.
اگر صفرا و حرارت غلبه کند، خشکی دماغ و خفقان قلب و سوء الخلق فوق العاده حاصل گردد.
اگر بلغم زیاده باشد، قصور در فهم معانی دقیقه خواهد کرد.
پس اعتدال مزاج، لازم است ...
(تذکرة المتقین، ص103)
🌹
#حضرت امیر(ع) میفرماید مردم به مدیرانشان شبیهترند تا به پدرانشان(النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بابائهم
🌹
#اولین اقدام پیامبر برای مدینه
ا رسول گرامی اسلام(ص) بعد از این پیمان اولین اقدامی که کردند چه بود؟ این نقطۀ حساسی از تاریخ اسلام است. اینکه حضرت امام(ره) میفرماید «اسلام را بد معرفی کردهاند»(صحیفه امام/۱/۲۷۰) یک نمونهاش این است. هیچکس نمیداند اولین اقدام پیامبر چه بود؟ وقتی اینرا از مخاطبین میپرسیم، در پاسخ میگویند: «مسجد ساختند» در حالی که مسجد را بعد از هجرت ساختند.
محل پیمان عقبه در یکی از خانههای عبدالمطلب است؛ که در یک درهای بین منا و مکه واقع شده بود. دو نفر نگهبان دم شیار دره ایستادهاند؛ حضرت علی علیه السلام و حضرت حمزه، که مشرکین را پراکنده میکنند و میگویند «اینجا خبری نیست» حالا پیامبر(ص) در این موقعیت، چگونه میتوانستند مسجد بسازند؟!
#اولین اقدام این بود که ۱۲ نفر رئیس برای ۱۲ ناحیۀ مدینه اعلام کردند. بعد فرمودند: اسمها را جبرئیل امین آورده است. کسی ناراحت نشود که نامش اعلام نشده؛ جبرئیل امین نامها را میآورد. (فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَخْرِجُوا إِلَیَّ مِنْکُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً یَکْفُلُونَ عَلَیْکُمْ بِذَلِکَکَمَا أَخَذَ مُوسَى مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً فَقَالُوا اخْتَرْ مَنْ شِئْتَ، فَأَشَارَ جَبْرَئِیلُ ع إِلَیْهِمْ فَقَالَ هَذَا نَقِیبٌ وَ هَذَا نَقِیب؛ اعلامالوری/۶۰) (و لا یجدن أحد منکم فی نفسه أن یؤخذ غیره فإنما یختار لی جبرئیل؛ طبقاتالکبری/۳/۴۵۲)
🌹
#زمان امام حسن علیه السلام
امام صلح کرد یا مردم صلح را خواستند یا هر دو
ایا جمله امام تحریک به صلح نبود
زمان امام حسن مجتبی علیه السلام هم حضرت فرمودند که مردم راحتی میخواهید یا برویم جنگ؟ مردم گفتند که ما راحتی میخواهیم، شعارشان چه بود؟ اینکه ما بقا را میخواهیم. آقا فرمود: همین را میخواهید؛ و رفتند و پذیرفتند. ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد (فَإِنْ أَرَدْتُمُ الْحَیَاةَ قَبِلْنَاهُ مِنْهُ وَ أَغْضَضْنَا عَلَى الْقَذَى وَ إِنْ أَرَدْتُمُ الْمَوْتَ بَذَلْنَاهُ فِی ذَاتِ اللَّهِ وَ حَاکَمْنَاهُ إِلَى اللَّهِ فَنَادَى الْقَوْمُ بِأَجْمَعِهِمْ بَلِ الْبَقِیَّةُ وَ الْحَیَاةُ؛ اعلامالدین/۲۹۳)
🌹
از امام صادق(ع) پرسید:# أَیْنَ طَرِیقُ الرَّاحَةِ؟ حضرت فرمود: فِی خِلَافِ الْهَوَى(تحف العقول/ص۳۷۰)
🌹
#نان یا ارد خریدن مکروه است باید نان درست کنی خرید گندم فقر میبرد و خرید ارد فقر می اورد و خرید نان نابود کننده است ،شاید این اثر وضعی دارد و ممکن است به حسب اقتصاد گشاورزی انروز بوده چه بسا امروز برعکس باشد البته اگر بحث نقد مدرنیته و سر مردم را خلوت کردن و مشغول به کارهای بیهوده کردن را پیش بکشیم حرف دیگری میشود
. یکی از فلسفههایش این است که انسان از راحتطلبی فاصله بگیرد. (شِرَاءُ الْحِنْطَةِ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ شِرَاءُ الدَّقِیقِ یُنْشِئُ الْفَقْرَ وَ شِرَاءُ الْخُبْزِ مَحْقٌ قَالَ قُلْتُ لَهُ أَبْقَاکَ اللَّهُ فَمَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى شِرَاءِ الْحِنْطَةِ قَالَ ذَاکَ لِمَنْ یَقْدِرُ وَ لَا یَفْعَلُ؛ کافی/۵/۱۶۶)
اینکه در یک روایت نان خریدن را ذلت میداند
این یک حالت قومی واخلاق زمانی بود یعنی مردم بد میدانستند یا اثر وضعی دارد
به نظر اثر وضعی. دارد
والله العالم الهادی
🌹
#راحت طلبی نه
امام صادق علیه السلام در توحید مفضل توضیح میدهند که چرا انسان وقتی میخواهد یک نان بخورد باید سه مرحله زحمت بکشد تا به نان برسد؟ چرا وقتی یک داروی گیاهی میخواهد باید چند مرحله زحمت بکشد، چرا وقتی میوه می خواهد باید سه مرحله زحمت بکشد؟ بعد امام صادق(ع) میفرماید: اگر یکجایی مهمان باشی، بعد از سه روز خسته و دلزده میشوی که خودت را به زحمت نینداختهای، لذا بلند میشوی و خودت را به زحمت میاندازی و میگویی: یک کاری بدهید من انجام دهم. بعد میفرماید: انسان باید در دنیا به زحمت بیفتد.(فَإِنَّهُ خُلِقَ لَهُ الْحَبُّ لِطَعَامِهِ وَ کُلِّفَ طَحْنَهُ وَ عَجْنَهُ وَ خَبْزَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الْوَبَرُ لِکِسْوَتِهِ فَکُلِّفَ نَدْفَهُ وَ غَزْلَهُ وَ نَسْجَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَکُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْیَهَا وَ الْقِیَامَ عَلَیْهَا وَ خُلِقَتْ لَهُ الْعَقَاقِیرُ لِأَدْوِیَتِهِ فَکُلِّفَ لَقْطَهَا وَ خَلْطَهَا وَ صُنْعَهَا ... لَوْ أَنَّ امْرَءاً نَزَلَ بِقَوْمٍ فَأَقَامَ حِیناً بَلَغَ جَمِیعَ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ مِنْ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ خِدْمَةٍ لَتَبَرَّمَ بِالْفَرَاغِ وَ نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى التَّشَاغُلِ بِشَیْءٍ؛ توحید مفضل/۸۶)
رفاهطلبی، غربزدگی میآورد
راحت طلبی نه
تلاش
یامبر اکرم(ص) هر موقع جوانی را میدیدند و به او علاقه پیدا میکردند بلافاصله میپرسیدند که او چه هنری و فنی دارد؟ تا میگفتند که او هنری ندارد میفرمودند: سقط من عینی؛ از چشمم افتاد.حالا برای بچه مذهبیها بقیه این روایت را هم میشود خواند. میگویند: یا رسول الله برای چه فرمودید که سقط من عینی؟ فرمودند: برای اینکه میترسم از دین و ایمانش ارتزاق کند(کَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی قِیلَ وَ کَیْفَ ذَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یَکُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یَعِیشُ بِدِینِه؛ جامع الاخبار/۱۳۹)
الان مشکل انقلاب ما افکار غربی نیست؛ مشکلش اسلام راحتطلب است
#ما در بین زرتشتیها هم میتوانیم علیه راحتطلبی، زرنگبازی و علیه چیزی که مبنای ضدانقلابیگری قرار میگیرد، صحبت کنیم. الان مشکل انقلاب ما افکار غربی نیست؛ مشکلش اسلام راحتطلب است. نمایندههای برجستهاش هم میدانید چه کسانی هستند؟ عوامفریبی را دارند و رأیشان هم تا حدی رأی حقیقی است. ولی ما باید به مردم بگوییم این «تفکر راحتطلبی» شما را نابود میکند، باید علیه راحتطلبی حرف بزنیم. امام زینالعابدین(ع) فرمود: چرا چیزی که خدا نیافریده تقاضا میکنید؟ گفتند ما چه چیزی را تقاضا میکنیم که خدا نیافریده؟ فرمود: خدا راحتی را در دنیا نیافریده، چرا برای راحتی دعا میکنید؟(وَ لَا تَطْلُبْ مَا لَمْ یُخْلَق...وَ الرَّاحَةُ لَمْ تُخْلَقْ فِی الدُّنْیَا وَ لَا لِأَهْلِ الدُّنْیَا؛ خصال صدوق/۱/۶۴
الحمدلله رب العالمین