رسول امی
برخی خداوند ٬پدر انهاست مثل عیسی بن مریم ولی برخی خداوند مادر انهاست کدامیک از این دو امت جمالی تر اند
او رسول امی ست یعنی سواد ندارد سیاهی ندارد دستکاری شده خاکی نیست امی دست نخورده است صاف است بر فطرة است خط بشری در او اثر نداشت زیتونة لاشرقیة و لاغربیة ست
امی است یعنی بچه نَه نه است مهر مادری دارد و الجنات تحت اقدام الامهات
برخی امی اند به این معنی که اهل ارزو و ظن اند این امی ارزش ندارد
منهم الامییون لایعلمون الکتاب الا امانی و ان هم الا یظنون
برخی امی اند که کتاب وحی ندارند قالوا لیس علینا فی الامیین سبیل
ما پیامبر امی داریم النبی الامی ٬در تورات و انجیل امده که امربه معروف و نهی از منکر میکند طیب را حلال و خبث را حرام و غل و زنجیر از دست و پا باز کند
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مساله اموز صد مدرس شد
چرا خط ننوشت چون
اذا لارتاب المبطلون
اگر خط مینوشت بَطالها دچار شک میشدند که قران را از تورات و انجیل جمع کرده چون جمع همه حرفهاست اوتیت الطوال مکان التوراة و المئین مکان الانجیل است
اینها فکر میکنند همان تورات و انجیل است حال اینکه انجیل است و بالاتر تورات است و بالاتر
نه بخاطر اینکه فضلت بالمقطعات بخاطر اینکه خود تورات و انجیلش هم چیز دیگر است ازدریچه اوتیت جوامع الکلم امده رنگ لاشرقیة و لاغربیة گرفته رنگ امی دارد ام القری شده
یک محبت است که رنگ شرق و غرب ندارد ان محبت مادر است تو را برای خودت میخواهد لذا محبت خداوند به محبت مادرانه تشبیه شده که از هفتاد مادر٬ محبتش به بنده ش بیشتر است
النبی الامی رسول مادری ٬او مادری بود که دنبال جلوه مادرانه بود لذا در فاطمه دخترش انیسة حورائیة ٬دنبال جلوه مادرانه بود ام ابیها فرمودش و بو بهشت از او استشمام میکرد ولی موسی جلالی در کوه طورش خدا را در شکل اتش بیند و مریم جوان حقیقت و ناموس هستی جبرئیل را به شگل مرد جوان تمثل لها بشرا سویا
خاتم انبیاء امی است لذا خداوندش از هفتاد مادر مهربانتر و دخترش ام ابیها و امتش ٬امامش بر پایه مادریست که حجور طالبت و طهورت است التی احصنت فرجها ست لیلة القدر است که خیر من الف شهر است و سلام هی حتی مطلع الفجر است امی است که شجرة نبوت در خانه ام ابیها دخترش می باشد امی است که فرمود بهشت زیر پای مادر است و یک شب با او انس گرفتن ثواب یک سال جهاد دارد امی است که در قرانش فرمود ان اشکرلی و لوالدیک ٬ امی است که ام ابیها پیشاپیش به بهشت میرود تا بگوید جلوهٔ امی بودنش بر همه چیز غلبه دارد
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (١٥٧)قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (١٥٨)اعراف
وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ (٧٨)بقره
قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ ال عمران
الحمدلله اولا و اخرا و ظاهرا و باطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در شنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت
10:34 |