بسم الله النور
ایا شنیده اید که
طهارت٬ شرط حقیقی نماز و طواف است ولی نجس نبودن لباس شرط ذکری است؟
توضیح اینکه
شرط عبادات گاهی حقیقی است مثل وضو داشتن برای نماز اینکه نیاز به غسل نداشته باشی ٫
حقیقی یعنی چ بدانی چه ندانی شرط است لذا اگر مدتی بی غسل نماز خوانده مانعی به دستش بوده متوجه نبوده بعد فهمید باید دوباره نمازها را قضا کند
اما نجس نبودن لباس و بدن برای نماز حقیقی نیست یعنی اگر بعد نماز نگاهت افتاد به نجاستی در لباست دیگر نیاز به اعاده ندارد
یکی از مسائلی که به قول معروف دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره مرگ و مردن است
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ (٣٥)انبیا
هر نفسی مرگ را مینوشد میچشد و ما شما را به خیر و شر امتحان کنیم و بسوی ما باز گردانده شوید
بالاخره این دنیا و اول اخرش امتحانی بیشتر نیست گفت صد سال پیش یکی از ما اینجا نبودیم صد سال آینده هم یکی از ما اینجا نخواهیم بود
هیچ یقینی به مثل یقین به مرگ اینقدر در حقش ظلم نشده که به قول روایت شبیه به شک شده باشد با اینکه همه میدانیم می میریم ولی عمل ما و فکر ما گویای شک به انست
مرگ ٬هر چیزی را کوچگ میکند هر ناگواری را کوچگ میکند لذتها را مکدر میکند ترک گناه را آسان میکند و بیست بار یاد مرگ در روز انسان را به قافله شهدای بدر میرساند اینقدر یاد مرگ به انسان رشد میدهد
چند چیز است انسان را از زمین میکند و مثل هواپیما سیر انسان را از افقی عمودی میکند انهم با سرعت سرسام آور یکی از اینها یاد مرگ است
لحظه قبض روح برخی حتی از مومنین معاذالله چنان فشاری میبینند که در حدیث امده وقت ظهور امام زمان انها را زنده میکنند تا یاری امام کند او میگوید اگر به دنیا باز کردم باز جان کندن دارم میگویند بله. او میگوید نمیخواهم دیگر به دنیا بازگردم اینقدر لحظه جان کندن بر او سخت بوده معاذالله
یا امده که در قبر چنان فشاری به برخی داده شود که معاذالله شیری که زمان بچگی از مادر خورده از او خارج شود
آری این گفتم چرا که دوست کسی نیست که همه ش ترا بخنداند بلکه دوست کسی ست که ترا بگریاند چنانچه در خبر امد
مسمع به امام صادق گفت من نمیتوانیم کربلاء بروم امام فرمودند ایا یاد مصائب امام حسین میکنی
قَالَ لِي أَ فَمَا تَذْكُرُ مَا صُنِعَ بِهِ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَتَجْزَعُ قُلْتُ إِي وَ اللَّهِ وَ أَسْتَعْبِرُ لِذَلِكَ حَتَّى يَرَى أَهْلِي أَثَرَ ذَلِكَ عَلَيَّ فَأَمْتَنِعُ مِنَ الطَّعَامِ حَتَّى يَسْتَبِينَ ذَلِكَ فِي وَجْهِي قَالَ رَحِمَ اللَّهُ دَمْعَتَكَ- أَمَا إِنَّكَ مِنَ الَّذِينَ يُعَدُّونَ مِنْ أَهْلِ الْجَزَعِ لَنَا وَ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا...کامل الزیاره ص ۹۹
عرض کردم: آری. فرمودند: آیا جزع و فزع می کنی؟ عرض کردم: آری به خدای قسم، به خاطر این یادآوری، اشکم جاری می شود تا آنجا که خانواده ام اثر آن را در صورتم می بینند و نیز از خوردن غذا امتناع می کنم تا آنکه اثر آن در صورتم پدید می آید امام فرمود: خدا اشکهای تو را رحمت کند آگاه باش که تو از افرادی هستی که از اهل جزع بر مایی و از کسانی هستی که شادند به شادی ما و محزونند به حزن ما ..
انگاه فرمودند لحظه جان کندن پیامبر و امیرالمومنین بر بالینت ایند و سفارشت را به ملک الموت کنند و او از مادر به تو مهربان تر شود
آری اثر جزع بر سیدالشهداء این است
برخی حاضر به رجوع به دنیا برای نصرت امام زمان نیستند
اما در حدیث امده برخی هم مشتاق اند که به دنیا بازگردند به خاطر اینکه دوباره طمع مرگ و لحظه جان کندن را بچشند اینقدر برای انها گوار بوده
حالا معلوم شده سیر با امام و سیر با سیدالشهداء چقدر ادم را بالا میبرد
«اَلسَّلام عَلَی المُغَسَّل بِدَمِ الجَراحِ»
سلام بر اون آقایی که او را از شدت زخمها و خونریزی ها غسل دادند
سلام بر کسی که با خون زخم هایش غسل داده شد.
«اَلسَّلام عَلَی المُجَرَّعِ بِکأساتِ الرِّماحِ»
سلام بر کسی که با جام های نیزه و شمشیر شربت شهادت به کامش ریخته شد.
الحمدلله اولا و اخرا و ظاهرا و باطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۵ و ساعت
10:52 |