إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ (٥)هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٦)هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ..
خدای چیزی برایش مخفی نماند چه در زمین و چه در آسمان
اوست که شما را در ارحامِ مادران انگونه که خواهد صورتگری کند
اوست که بر تو کتابی نازل کرد که از ان کتاب ایات محکمی که چون مادر کتاب
و ایات دیگرش متشابه است
به نظر این توصیف خداوند در صدر ایات مقدمه توضیحی برای کتاب و تقسیم کتاب به محکم و متشابه است
ایات محکم و متشابه داشتن قران ریشه در خود انسان دارد
چرا قران متشابه شده چون در ارض و سماء چیزهایی هست که بر خدا مخفی نیست و چون او شما را در رحم صورت گری کرده
در ارض و سماء چه چیزی هست ؟یکی مدل گیری ذهن انسان از انچه میبیند و میشنود که در اکتشافات انسانی ملموس و مشهود است
دیگر تحت تاثیر واقع شدن نطفه و تکوین انسان از محیط زمینی و آسمانی بطوری که انسان را بچه منطقه ی و آسمانی که در زیر سقف ان زندگی میکنند بنامی بعید نیست
در این مقدمه ، عمده علت اختلاف انسانها را باهم فهرست کرده اند
زمین از
اسمان که مواقع نجوم و هوا و موقعیت ماه و ستارگان در انعقاد نطفه و مراحل زندگی انسان است
دیگر رحم و انچه در رحم گذشته و البته اثر رحم و صورت گری ان انقدر ماندگار است که در عقیب اثر ان حرف از عزیز حکیم امده حرف از شکست ناپذیری حق تعالی امده حرف حکمت و اتقان ان امده
ما یک انسان کلی داریم و یک کتاب کلی برای انها میخواهیم نازل کنیم ولی در درون این انسان کلی عالمی نهفته که هر کدام با دیگری بکل فرق دارد خوب برای این انسان، بخواهی کتاب نازل کنی باید کتابی باشد که ظاهرش یکی است پلی در درونش داخل شوی بکل فرق کند وبتواند نیاز این نوع انسانی مختلف را بدهد راهش چیست ؟همین ایات محکم و متشابه در قران است این است سر تعاقب این چند ایه والله العالم الهادی
چون هر کس یک عین ثابته دارد یک معدن دارد یک ایه وجودی دارد یک ایه قران درباره ش نازل شده ، ان ایه ، ایه محکمی است که سایر ایات برایش متشابه است و باید با توجه با ایه وجودی انرا معنی کند
الحمدلله اولا و اخرا و ظاهرا و باطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۵ و ساعت
17:41 |