🌹🌹
طینت و عالم ذر۳
بر گرفته از باب طینة اصول کافی
امام میفرمایند
اگر مردم ابتداء خلق خود را میدانستند هیچ دو نفری باهم اختلاف نمیکرد
خداوند قبل از خلق ابتدا آبی را گفت شیرین باش و از تو بهشت و اهل طاعتم را خلق میکنم و آبی را گفت شور باش از ان آتش و اهل آتش را خلق میکنم انگاه انها را با هم مخلوط کرد و لذاست که مومن کافر زاید و کافر مومن
خاکی را از ادیم زمین عرک شدید کرد...
مرور چند اصطلاح روایی
اینکه اول دو اب خلق شد و بعد طینت درست شد این اب همان نرم افزاری وجود شخص است سر وخفی وجود شخص است اب نطفه است که شیرین و شور است یا حلال زاده است یا شور حرام است و بعد گوشت و استخوان براید ...
اینکه فرمود خاک را عرک شدید کردند بیختند این همان تکامل خاک انسان در مسیر گیاهان و حیوانات میتواند باشد چرا که انسان جسمش یا از گیاه است یا از گوشت حیوانات پس با یک واسطه یا دو واسطه انسان خاک خوار است انسان از خاک و طینت است این عرک شدید همین بیختن و پختن انسان در این مسیر این غذاهای که خورده و جریان درخت مزن تایید این سخن که بعدا خواهد امده
و منظور از ادیم ارض طبقه چهارم زمین نیست چرا که در روایت دیگر امده در طینت انسان هفت آسمان و طبقات زمین همه دخیل بوده
ادیم خالص و بیخته معنی دارد یا روی زمین چرا که بیشترین اثر را دارد چنانچه این معنی را هم برای ادیم کرده اند
خلاصه در سخت افزار و نرم افزار انسان تمام فلک دست دارد ابر و با و مه و خورشید و فلک در کار است و عرش و کرشی هم تا انسانی ساخته شود
گفتیم با تکامل انواع هم هماهنگ است تکامل خاک انسان در مسیر گیاهان و حیواناتی که بصورت غذا خورده یک مسیر پختن و بیختن و صاف شدن و اماده شدن برای جزء بدن انسان شدن است
مراد از اتش افروختن و اینکه امر شد داخل در اتش شوید اب شیرینی ها و مومنین داخل در اتش شدند ولی جهنمی ها نشدند
این اتش هم میتواند همان تگلیف باشد اتش تگلیفی و دینداری است که کسانی که اب وجودشان با نطفه و شیر مادر شیرین است زیر بار تگلیف و دین میروند ولی اب شور ها نمی روند همین که الان در خارج میبینیم
لذا در برخی روایات امده بد اخلاقی مومنین در اثر حر اتشی بود که در عالم ذر وقتی داخل ان اتش شدند این سوزش انها را بداخلاق کرد
این هم همان اتش تگلیف است بالاخره انسان خود را موظف کند یکسری تگلیف بیاورد نماز و روزه و..ممکن است جایی کم بیاورد بداخلاقی کند نظیر اینکه راجع خواجه ها وارد شده بداخلاقی انها بخاطر این است که به انها فشار می اید
الحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در چهارشنبه نوزدهم خرداد ۱۳۹۵ و ساعت
19:52 |