فضل در قران
قران اصرار دارد که در طلب امور مال نگاه فضل را به دنیا و مال داشته باشیم اینکه دنبال فضل الله میرویم و این از جهت توجه نفسانی و وصل شدن به خدا و اصلاح بین مردم در طلب روزی و اختلاف و نزاع نداشتن اثر شگرفت دارد گذشته از اینکه چون در ذهن و وجودش دنبال فضل است فضل هم نصیبش میشود زیادی نصیبش میشود نه کمی لذا در حدیث امده تاجر و تجارت نه دهم روزی را دارد و این دراثر توجه به فضل الله است شاید تمام تجار موفق وجه مشترک ذهنی روحی انها توجه به فضل الهی است
واردی که طلب روزی و مال در قران به فضل تعبیر شده
وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّه...مزمل
فرمود شب زنداری و نماز شب را همه تاب ندارند چون برخی تاجر هستند و دنبال فضر الهی میروند پس قران را هرچه میتوانید بخوانید تجار باید به سفارش این ایه قران خوان باشند و طلب دنیا را طلب فضل الهی بدانند انوقت هم فکر و ذهن و خواسته هایش بزرگ شده و ظرف بزرگ مظروف و عطای الهی را هم بزرگ میکند که العطیة بقدر النیة
و تاجر موفق اقتصاد موفق اجتماع را رقم میزند پس ذهن تاجر اسلامی باید بر روی فضل الهی تمرکز کند تا علاوه بر ایجاد ظرف بزرگ ، بین خود نیز دعوا و نزاعی نداشته باشند که این مال کالا را ما اورده ایم شما چرا اوردی اینجا دکان ماست چرا اینجا امده ی

یک مورد دیگر که طلب مال و روزی به فضل تعبژر شده وقتی نماز جمعه تمام میشود دستور به معامله و داد و ستد میکند و از ان تعبیر به فضل میکند
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (١٠)جمعه
اگر مسلمانان توجه به این ایه میکردند ایه که در صدد ایجاد یک بازار هفتگی بزرگ حول تجمع مذهبی است باعث توجه دین و دنیا میشد و هیچ‌گاه مثل امروزه باعث جدا شدن جمعه بازارها از فضای نماز جمعه نمیشد کمپین اقتصادی دنیای اسلامی در هفته نماز جمعه و در سال حج است که لیشهدوا منافع لکم
🌹اینکه خداوند پیامبری بفرستد تعلیم کتاب کند و تذکیه کند و عده ی صحابی و تابعبین پیدا کند از فضل الهی شمرده شده
پس تلاوت ایات وتعلیم و تزکیه توسط ولی خدا و تعلیم کتاب و حکمت از فضل خداست و همان حرفهایی که در تجارت گفتیم بطریق اولی و بالاتر اینجا هم میاید
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (٢)وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٣)ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (٤)جمعه
 🌹قران فئ را برای مهاجران فقیری که از خانه شان بیرون شدند میداند همانانی که طالب فضل الهی اند
لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ الله...حشر
🌹حب و بغض ایمانی را فضل الهی معرفی کرده
وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (٧)فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (٨)حجرات
🌹
درباره ایمان اهل کتاب و ایمان نیاوردن انها میفرماید انان که به رسول الله ایمان بیاورند دوبرابر رحمت نصیب انها میشود تا اهل کتاب بدانند فضل درست خداست
)يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٢٨)لِئَلَّا يَعْلَمَ أَهْلُ الْكِتَابِ
أَلَّا يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ
وَأَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ
وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (٢٩)حدید
اگر فضل در دستان خداست
و خدا هم ذو الفضل عظیم است
چقدر فضل خداوند با طالب فضل نزدیک است
خود دانی
🌹
در سوره فتح مثل مسلمانان در انجیل اینگونه امده که طالب فضل الهی اند نه تنها طالب بلکه به شدت طلب فضل میکنند که گویا بغی در این طلب میکنند از شدت طلب از حد خارج میشوند
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي

🌹
خداوند متعال صنعت کشتی رانی را زمینه تجارت یا همان طلب فضل الهی میداند
اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (١٢)جاثیه
🌹
قران عده ی را توصیف به این میکند که یک مرگ دارند با اینکه در جای دیگر از قول عده ی می فرماید دو بار ما را زنده و دوبار نی راندی
در حال این کسانی که در توصیفشان فرمود یک مرگ داشته اند را میفرماید این فضل الهی است و این فوز عظیم است
لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ (٥٦)فَضْلًا مِنْ رَبِّكَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (٥٧)جاثیه
🌹
اینکه شب را باعث سکونت و روز را روشنایی قرار دهد از فضل الهی میشمارد و میفرماید اکثر مردم این نعمت را شکر نمیکنند

اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (٦١)غافر
🌹
در سوره شوری برای ایمان اورندگان و عمل صالح انجام دهندگان میفرماید اجابت میشود و از فضل الهی نیز اضافه بر ان افزوده میشود
وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ (٢٦)شوری
🌹

)ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ (٣٢)فاطر
فرمود بعد از وحی و نزول قران ما این کتاب را به برگزیدگان از بندگان به ارث گذاشتیم برخی ظلم کردند برخی راه میانه روی و اقتصاد که گویا همان فقه است را پیشه گرفتند در حد رعایت حلال و حرام ماندند برخی سابق بالخیرات شدند در خیرات سبقت میگیرند از فقه گذشته اند حرف از جهاد فینا و تسابق و تنافس است و این اخری فضلی کبیری است البته این سبقت باذن الله است چون موقع سبقت احتمال لغزش هست یاد اوری شده این سبقت باذن خداست
🌹
یک فضلی هم هست مخصوص اهل تلاوت قران و اقامه کنندگان نماز و انفاق در سر و علن که دنبال تجارت جاودانگی اند این پوع فضل به عبارتی فضل فقهی قرانی است اهل تلاوت و نماز و انفاق از ان بهره میبرند
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ (٢٩)لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (٣٠) فاطر
🌹
یک فضلی هست در همراهی هستی با عبادت انسان‌
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ (١٠)سبا
ما به داود فضل ویژه از جانب خود دادیم
شاید انچه در ادامه امده مصادیق این فضل است
ای کوه با داود هم نوا شو
و ای پرندگان،
و ما اهن را در...

🌹
تاخیر در عذاب را ناشی از فضل خداوند بر مردم ذکر فرمود
قُلْ عَسَى أَنْ يَكُونَ رَدِفَ لَكُمْ بَعْضُ الَّذِي تَسْتَعْجِلُونَ (٧٢)وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ (٧٣)نمل
 🌹
اینکه اطرافیان فرمان بردار و قوی داشته باشی و علم از کتاب داشته باشند از مصادیق فضل الهی است چنانچه حضرت سلیمان در اوردن تخت بلقیس فرمود
قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ (٤٠)نمل
🌹
ازدواج امری است که با فضل الهی سر کار دارد هم اصل اش هم اینکه بعد ازدواج تامین بشوید و مشگلات مالی حل شود لذا دوبار در این رابطه حق تعالی حرف از فضل زد
وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (٣٢)وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...نور
 🌹
در باره اینکه پرده دری نکنیم و پشت تهمت نزنیم بدی ها دیگران را اشکار نکنیم چهار بار کلمه فضل را می اورد و اینکه اگر فضل الهی نبود به این خاطر شما را خداوند عذاب میکرد‌
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (٢١)نور
🌹
برای تشویق به انفاق و رسیدگی به فقراء و نزدیکان خطاب به صاحبان فضل میکند که نباید صاحبان فضل این ها را فراموش کنند و کم کاری کنند یا فضل مراد همان سخاوت و کرامت است یا مراد صاحبان مال دنیا و صاحبان ثروت

الحمدلله رب العالمین

+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در چهارشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۵ و ساعت 21:25 |