قران ذکر است نه فکر

در بین شعرا سعدی شاعری  است که خوب مطالبی را که فهمیده به شعر دراورده لکن حافظ و مولوی شاعر نیستندبلکه انچه را در عالم معنا گرفته اند چون با نظم بود به جملات دراورده اند لذا اگر کسی شعر حافظ را بخواند ونفهمد باز برایش فایده دارد چون درش حضور نهفته است ذکر است
همچنین است قران ،شما قران را نفهمید هم ،درش حضور است
ان هو الا ذکر للعالمین فقط ذکر است نه فکر لذا فرمود هدی للمتقین ،قران وقت خودش را برای غیر متقی تلف نمیکند قیامت کسی بگوید من چیزی از قران نفهمیدم این عذر اقرار به گناه است یعنی من متقی نبودم الان هم همین است. عذر بدتر از گناه میشود

فرمود قران علی اربعة علی العباراة و الاشارات و اللطایف و الحقایق
العبارات للعوام  و الاشارات للخواص و اللطایف للاولیاء و الحقایق للانبیاء
تا تو چی باشی قران برای تو همان ظهور را دارد عام باشی چهره الفاظش را با تو رو کند خواص باشی چهره خواصش را اولیاء باشی چهره لطایفش را رو به تو میکند یک کتاب اینچنینی هست
اگر بگویی همه کتابها ، همه هستی اینگونه است بعدی ندارد و قران که قطعا اینگونه است 

قران هدی للمتقین است؟ یا اماده متقی بکند ؟که للعلکم تتقون
یک تقوای ابتدایی است که قران به جان شما بنشیند و یک تقوای که شما را به مراحل بعدی برساند
به طور کلی هر مرحله از فهم قران یک تقوای ابتدایی لازم دارد که انرا بفهمی و یک تقوای برای مرحله بعدی میخواهد

الحمدلله اولا واخرا وظاهرا وباطنا 

+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در پنجشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۵ و ساعت 13:57 |