🌹
نگاهی به سخنان حاج اقا طائب
ضرورت بحث تاریخ :
شما به روش قران توجه کنید نه به خود قران که صراحتا ایه داشته باشد تاریخ بخوانید روش قران٬ قصص گذشتگان و انبیاء و تاریخ انهاست این دلیل توجه به تاریخ و اهمیت ان است
(پس این هم یک راه حجت شناسی است که روش قران حجت است این غیر از بیان قران است روش امام حجت است این غیر از این است که حرف امام حجت است )
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ (٣)یوسف
در قران برخی قصص را میگوید و میگوید قبلا تو از ان غافل بودی برخی از داستانها را هم نمیگوید تو قبلا از ان غافل بودی
دلیلش چیست
من میگویم داستانهایی که میگوید تو غافل بوده ی در تورات نیامده
و از انجا که پیامبر اُمی بوده و سر و کار با تورات نداشته مراد امت پیامبر است نه خود حضرت
این را تحقیق باید کرد که چرا داستانی مثل جریان یوسف که در تورات نیامده فرموده تو از ان غافل بودی نکته دیگه اینکه تاریخ انسان را ازغفلت در میاورد
( این سخن درست نیست قصه یوسف در تورات در سفر پیدایش ۴۸ امده
ایه نمیگوید تو این قصه را نمیدانستی بلکه میفرماید غافل بودی یعنی علم داشتی غفلت کرده بودی
این ایه مثل ایات دیگری که اقای طائب به حدود یک سوم قران میرسانندو میگویند یک سوم قران تاریخ است
پر از مسائل معرفت النفسی و اجتماعی و تربیتی و روانشانسی است البته تاریخ هم دارد نه تاریخ به معنی رایج بلکه روح تاریخ و پند تاریخ و بقول قران عبرت گرفتن ٬ همان که امروز سهمی از تاریخِ امروزی ندارد و در زمرهٔ اخلاق است
شاید بتوان وجه غفلت کردن پیامبر از ماجرای یوسف را به درون مایه های پیامبر و یوسف برگرداند پیامبر بر مشرب وسطی بلکه جوامع الکلم است
اوتیت جوامع الکلم
والبته بر مشرب موسی و یوسف و انبیاء بنی اسرائیل نیست چنانچه فرمود
وَمَا كُنْتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنَا إِلَى مُوسَى الْأَمْرَ وَمَا كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ (٤٤)قصص
البته او بر مشرب غرب نسیت او زیتونة لاشرقیه و لاغربیة است
پس امدن این قصه های غربی و یوسفی در قران چه لزومی دارد
لزومش این است که قران جامع شرق و غرب شود پیامبر فرمودند برخی سورهای قرانی به جای تورات به من داده شده و برخی به جای انجیل و برخی در عوض زبور و برخی را اختصاصی به من داده اند تفضیل داده شده ام
اگرچه در این سورها حرفهای زده شده لکن از انجا که چینش ایات و سوره ها انتسابش به پیامبر ثابت نیست بحث کردن در این بار فایده چندانی ندارد
پس پیامبر از قصهٔ یوسف غافل بوده چون بر مشرب یوسف نبوده بلکه میفرمود اگر من جای یوسف بودم مکث در اجابت دعوت مَلِک نمیکردم و شاید به عنوان مثال این جمله را فرموده اند چه بسا مورد دیگری هم بوده به هر حال پیامبر ما انچه یوسف از فضایل دارد دارد لکن یوسفی نیست لذا غافل از اوست اما در امتش یوسفی هست این داستان امده تا راه یوسفیان امتش باشد
والله العالم الهادی
الحمدلله اولا و اخرا و ظاهرا و باطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در شنبه بیست و یکم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت
12:28 |