النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ:
النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ:
🌹
برخی روشنفکران میگویند
دو ایه هست درباره خداوند دو تصویر است یک ایه میگوید از خدا نمیتوان سوال کرد خدای خودکامه و مستبداد معاذالله
لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ
این ایه تحت تاثیر مکان و زمان در ...
ودیگری خدایی که میشود سوال کرد که چرا انبیا نفرستادی "لئلا یکون للناس حجه بعد الرسل "لذا پیغمبر فرستادیم تا حجتی برای مردم نباشد
ولی به علت شرایط تاریخی خدای استبدادی رواج شد تا استبداد شاهان توجیه شود و انرا اشاعر گرفتند و گفتند هرچه ان خسرو کند شیرین است
الان هم میگویند ولی فقیه وکیل مردم نیست ولی انهاست
جواب این است که
"نومن ببعض و نکفر ببعض" که نمیشود
امر بین الامرین است جمع جمال و جلال است
یا مقطعی است هرکدام در مقطعی از قیامت است در مقطعی میتوان احتجاج کرد و حرف زد و مقطعی که مقطع عرشی است چنانچه این ایه لایسئل قبلش از عرش سخن گفته ،نمیشود سوال کرد
یا اینکه احتجاج غیر از سوال است
سوال، اعتراض و نارضایتی است ولی احتجاج دلیل داشتن است
با هم فرق دارد
وقتی "لله الحجه البالغه" دیگر سوالها، اعتراضی است
به عبارتی مطلب تکوینی است تکوینا نمیشود به خدا سوال اعتراضی کرد چرا که حجه بالغه دارد که " وماظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون "هرکس هرچه دارد و هرچه پیش می اید کانون وجودیش طالب ان است معدن وجودیش صلای انرا در داده و خداوند سمیع علیم است از این
جهت به ندای وجودی او پاسخ گفته
ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
پس چنین نیست دو خدا (مستبد) و خدای (مهربان دیالوگ پذیر) در قران باشد
نه ،در قران یک خدا هست
وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِله
ٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ
اله در ارض که دیالوگ پذیر و مانوس و مالوف است همان خدای سماءی قل هو الله احد است
الحمدلله اولا واخرا وظاهرا وباطنا
https://telegram.me/almotmaen
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در یکشنبه دهم اردیبهشت ۱۳۹۶ و ساعت
17:24 |