🌹تفسیر اسمائی
سوره قریش
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفِيلِ (۱)
تو ندیدی که ان کردیم با اصحاب فیل ،چشم تو و دید تویِ ولیّ مهم است که وطن تو را چگونه حراست کردیم کعبه محل قبله ی تو را ربک چگونه با ابابیل ،فیل ها را کعصف ماکول کرد ،گاه خورده شده کرد این سزای کسی است که با سرزمین تو درافتد چه برسد با تو
فرمود"فعل ربک"پس یکی از اسماء خداوند فاعل است یکی رب است
أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ (۲)
یکی از اسمای حق جاعل فی تضلیل است باعث گمراه شدن فاسقان و ظالمان است تا مساجد و صومعه ها و حق بماند در این باره "یضل من یشاء " هم امده
وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابِيلَ (۳)
خداوند مرسل هم هست البته ارسال طیرِ ابابیل یکی از انهایت اگر کسی بخواهد با بیل و پیل بیاید خداوند با ابابیل می اید پدر ان ،اصل انچه درست طرف است و اصلش الزاما بزرگ تر نیست اصلش از اسمان می اید
تَرْمِيهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ (۴)
پس خداوند متعال رامی است که حجاره ی که از سنگ و گل است(سجیل) یکی از این تیراندازی هاست
فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ (۵)
خداوند جاعل است ،جاعل ...
خداست که دارد عالم را داره میکند
او در متن هستی ،در متن تاریخ ،در متن حال و اینده است
کنار نیست رامی ،اوست جاعل اوست ،رب اوست هادی اوست مضل اوست
هوالاول والاخر والظاهر والباطن
الحمدلله اولا واخرا وظاهرا وباطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۹۶ و ساعت
11:24 |