🌹
اقتصاد در اخلاق
حد وسط قرانی حدوسط ارسطویی نیست بلکه چیزی است باعث قیام شود "الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما"
حرف این است که اسراف و اقتار( بخل ) نیست
و بین اندو قوام است یعنی چیزی که باعث قیام او میشود خواه حد وسط باشد یا نه
بابی در کتب حدیث هست به نام استحباب اقتصاد و میانه روی در عمل
در قران کلمه اقتصاد با مشی امده "واقصد فی مشیک " راه و روش ات میانه باشد راغب اقتصاد را استقامت در طریق معنی کرده
پس اقتصاد در قران به معنی حد وسط اخلاق یونانی نیست استقامت بر عمل است همان که فرمودند" قلیل یدوم علیه خیر من کثیر ملول منه "
اما روایات :
رخصه در واجبات نیست باید اورد ولی در مستحبات هم شدّتی نیست
امیرالمومنین میفرماید با نفسِ خودت در عبادات خدعه کن گولش بزن سرش را گرم کن "خادع نفسک فی العباده "ولی "وارفق بها" رفق به ان هم داشته باش
وقتی قلب نشاط دارد به عبادت و مستحبات مشغول شو ولی چون قلبت پشت کرد حال عبادت ندارد رهایش کن به واجبات اکتفا کن
اقتصاد ( کمی که دوام دارد)بهتر از بدعت است یعنی عبادتی انجام دهی که پیامبر در ان اوقات انجام نداده ولو اصلش درست باشد
از کسی علم یاد بگیرید که یاد گرفته و عمل کرده (چون عمل کردن به دانستنی ها فهم می اورد ،بهتر است معلم انسان کسی باشد که علاوه بر فهم نظری، فهم عملی هم داشته باشد
و از طرفی حرفی که از دل براید لاجرم بر دل نشیند)
امام باقر میفرمودند مبغوض ترین ادم ها پیش خداوند متعال کسی است که میگوید خدا مرا بر عبادات بیشتر مجازات نمیکند وفکر میکند پیامبر از فضیلت در عبادت چیزی را فرو گذار کرده
امام باقر ،عبورشان به امام صادق افتاد در حالی که جوان بودو در طواف و عبادت ،و چنان مشغول بودند که عرق میریختند به فرزندشان گفتند خداوند چون کسی را دوست بدارد انرا داخل در بهشت میکند و خدا به یسر راضی میشود
یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر
پس عمل باشد نه تعطیل کنیم ولی عملی که یسیرباشد یسر ما باشد
الحمدلله اولا و اخرا وظاهرا وباطنا
+ نوشته شده توسط جان نثاری علی رضا در شنبه سی ام اردیبهشت ۱۳۹۶ و ساعت
16:8 |